דוד, אחד הגיבורים הנערצים בתנ"ך, תמיד סימל גבורה וניצחון של הקטן והחלש על הגדול והחזק. על כן אין פלא שיצירות אומנות רבות מבוססות על דמותו וביניהם גם פסלים רבים. הידוע שבהם נעשה על ידי אמן הרנסנס הנודע מיכאלאנג'לו בואנרוטי ושוכן עד היום בעיר פירנצה. במשך שנים רבות היה הפסל הצהרה פוליטית וסימל את עצמאותה של העיר-מדינה. האגדה אף מספרת שהפסל הוצב במקור כך שמבטו המאיים יופנה כלפי רומא.

היסטוריה

פסלו של דוד הוזמן על ידי רפובליקת פירנצה ונועד במקור להיות אחד מסדרה של 12 פסלים שיקשטו את גג קתדראלת פירנצה. גוש השיש העצום ממנו פיסל מיכאלאנג'לו את דמותו של הגיבור התנ"כי, הגיע לאמתחתו של האמן בשנת 1501 לאחר שנחצב באופן חלקי על ידי פסל אחר לפני יותר מרבע מאה. העבודה על הפסל נמשכה מספר שנים והוא נחשף לציבור בשנת 1504 כשהוצב בפתחו של הפלאצו וקיו בכיכר המרכזית של העיר, פיאצה דלה סיניוריה. פסל השיש, המתנשא לגובה של 517 ס"מ, נחשב לאחד מיצירות המופת הגדולות של תקופת הרנסנס והטמיע את מעמדו של מיכאלאנג'לו כאמן דגול. בשנת 1873 הועבר הפסל ממשכנו בכיכר אל האקדמיה לאומנות של פירנצה כהגנה מפני איתני הטבע.

דוד ללא גוליית

סיפור מלחמתו של דוד בגוליית שימש מאז ומעולם נושא קבוע בפסלים הנושאים את דמותו של מלך ישראל. לרוב פסלים אלה מציגים את דמותו של דוד הנער לאחר הקרב לצד ראשו הכרות של הענק. לעומתם, דוד של מיכאלאנג'לו מוצג לפני הקרב הגורלי כשהוא מתכונן לפגוש את יריבו ועל פניו מבט רציני ומרוכז. גופו של דוד נטוי בתנוחה המקנה לו אשליה של תנועה. התנוחה נקראת קונטרה פוסטו המדמה צורת  Sומקובלת בפיסול הקלאסי היווני.

ניסיונות פגיעה

הפסל עמד בפני מספר ניסיונות פגיעה במשך השנים (פעמיים נשברו חלקים מהיצירה). הפעם הראשונה הייתה בשנת 1527 בזמן המרד בשלטון בית מדיצ'י בעיר. המורדים התבצרו בפלאצו וקיו וזרקו רהיטים כדי להדוף את החיילים. ספסל אחד נזרק החוצה ושבר את ידו השמאלית של דוד לשלושה חלקים. הפעם השנייה בה נשבר הפסל הייתה כתוצאה של ונדליזם, כאשר בשנת 1991 הצליח אדם עם פטיש לשבור את הבוהן השמאלית בטרם נאסר. מאז אותו האירוע לא ניתן להתקרב אל הפסל, שעל אף מראהו הינו שברירי למדי. אחת הסיבות העיקריות לכך נעוצה בזרם התיירים האדיר היוצר רטט בקרקע כמו מעין רעידת אדמה תמידית המזיקה ליצירה. בשנת 2008 אף נעשו תוכניות לבידוד נגד הרעידות.

העתקים

בשל פרסומו של הפסל, נוצרו מספר העתקים לאורך השנים. הידועים שבהם ניצבים בעיר פירנצה עצמה. הראשון הינו העתק שיש בפיאצה דלה סיניוריה, הניצב באותו המקום בו שכן המקור טרם העברתו. ההעתק השני עשוי ברונזה וניצב בפיאצה מיכאלאנג'לו בעיר. העתקים נוספים ניתן למצוא במוזיאונים ברחבי העולם, אך מוצלחים ככל שיהיו, אין כמו המקור.

לסיור בפירנצה בעברית לחץ כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


נא העתק הטקסט שמופיע בתמונה

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

'