מאת אורי חרש, מדריך טיולים ברומא ומייסד חברת 'רומא בסט'

trastrava

כל מי שמתכנן טיול לרומא בוודאי שמע את שמה של שכונת טרסטברה (Trastevere) כאחד מהמקומות שפשוט חובה לבקר בהם, אבל מעטים מבינים מה עומד מאחורי השם המבלבל הזה (קפוצ'ינו עלי למי שהוגה אותו נכון). רומא הוקמה ונשלטה על ישי שושלת מלכים, מבין שבעתם רומולוס היה הראשון. היא נבחרה להיבנות על גדתו המזרחית של נהר הטברה (באנגלית – טיבר, איטלקית – Tevere), בעוד הגדה המערבית הייתה בשליטת אויביהם המושבעים של הרומאים, האטרוסקים החל מהמאה השמינית לפנה"ס ובמשך מאות שנים. לכן קיבלה שכונת טרסטברה את שמה המתגלגל (או לא), משום שהיא ממוקמת ב'עברו השני' (טרס) של נהר הטברה.

במהלך השנים נבנו אי אלו גשרים לקישור בין הצדדים, אך גם היום האווירה במקום היא שונה מבמרכזה ההיסטורי של רומא והקסם הייחודי של השכונה נותן תחושה שונה מהוד הקלאסיות של האתרים הגדולים והמוכרים כמו הפנתיאון (Pantheon) או הפיאצה נאבונה (Piazza Navona), אפילו תושבי השכונה מכנים עצמם בגאווה 'טרסטברינים' ולא סתם 'רומאים'.

כשאני מנסה להסביר מדוע בחרתי לגור דווקא בשכונת טרסטברה, אני בדרך כלל אומר שהיא הנווה צדק התל אביבית של רומא, אבל הטיעון הזה לא לגמרי מחזיק לבד אז החלטתי למנות את האתרים, המסעדות ומקומות הבילוי האהובים עלי בשכונה, כדי להמליץ בחום רב על יום טיול בטרסטברה.

הגעה לטרסטברה 
אחת המעלות של טרסטברה, היא המיקום הנוח שלה: מרכז העיר, רק רבע שעה של הליכה נעימה מכנסיית פטרוס הקדוש (Basilica di San Pietro in Vaticano) המרהיבה, קאמפו די פיורי (Campo de' Fiori) התוסס או פיאצה נאבונה (Piazza Navona) היפיפייה. אפשר להגיע לטרסטברה בקלות עם תחבורה ציבורית, מונית או ברגל גם אם לא לנים בה (לפרטים על לינה בטרסטברה דלגו לסוף הכתבה). להלן דרכי הגעה בתחבורה ציבורית ממקומות מרכזיים ברומא:

  • מתחנת הרכבת המרכזית טרמיני (Roma Termini): קו האוטובוס 170 או H, שימו לב – יש לרדת מיד לאחר שהאוטובוס חוצה את הנהר, בתחנה הראשונה על רחוב ויאלה די טרסטברה (Viala di Trastevere).
  • מלארגו די טורה ארג'נטינה (Largo di Torre Argentina): קו 8 של הטראם (הקו היחיד) ושוב, יש לרדת לאחר שהרכבת חוצה את הנהר.
  • מאזור הותיקן או פראטי (Prati): קווי האוטובוס 23, 280 או 271, יש לרדת בפיאצה טרילוסה (Piazza Trilusa).
  • למגיעים בשירות הסעות פרטי או מונית, רדו בפיאצה טרילוסה, ויאלה טרסטברה או בגן הבוטני אורטו בוטניקו (Orto Botanico)
  • למגיעים רגלית מהמרכז ההיסטורי, תוכלו לחצות את הנהר באחד מהגשרים: גשר גאריבלדי (Ponte Garibaldi), גשר מאצזיני (Ponte Mazzini) או גשר סיסטוס (Ponte Sisto).

לפרטים נוספים על תחבורה ברומא

בוקר טיפוסי בשכונת טרסטברה
כשאני כותב על הבוקר הטרסטבריני אני מתייחס לשעות 06:00 – 08:00, שעות קסומות ומשגעות בשכונה, באמת משכנעות לפתוח את העיניים. בפרק הזמן המופלא הזה תוכלו לחזות בזן הנכחד של המקומיים האמיתיים בשכונה, החוויה האותנטית האמיתית בטיול ברומא. הם עוזבים את בתיהם ומפטפטים בדיאלקט רומאי כבד על החדשות הרועשות של אתמול והמאורעות שכבר אפשר לקשקש עליהם מהיום. זו גם הזדמנות להעריך את מנקי הרחוב המצחצחים את ריצוף אבני הסמפייטריני ברחובות השכונה. בית הקפה סטמיאנו שליד פורטה סטמיאנה הוא מקום נפלא לעקוב בו אחר השמש העולה בעצלתיים. הטרסטברינים כבר שותים כאן את הקפה השלישי, או לפחות השני שלהם, שבדרך כלל ממשיכים את הקפה בבית והקפה בבר – ואל תאמינו למי שמאכיל אתכם בסיפורים אחרים, מדובר במכורים.

מאוחר יותר, בשעות 09:00 – 13:00 כבר התקדמתם לארוחת הבוקר, או יותר נכון הקולציונה (Colazione), ארוחת הבוקר האיטלקית – מומלץ בבר סטמיאנו. שלא תעיזו לבקש קפה בוץ, בטח לא נס, סלט ירוק קצוץ או חביתה – אני לא רוצה לחפור, אבל באמת שברומא כדאי לנהוג כרומאי. מכאן אפשר להמשיך למוזיאון קצת פחות מוכר, אך ממש שווה ביקור: וילה פרנזינההוילה פתוחה רק בבקרים, בימי ב' עד ש' בין השעות 09:00 – 13:00 למעשה והיא אחד הבודדים מהמוזיאונים ברומא שפתוחים ביום שני. הוילה היא מבנה מפואר שנבנה בתחילת המאה ה-16 וככזה כמובן שקירותיו מכוסים בציורי קיר מרהיבים של האמנים הידועים (ולא בכדי) כמו רפאל וככל הנראה גם מיכאלאנג'לו (הויכוח בנושא מעולם לא הוכרע). מול הוילה יש בניין ומוזיאון מומלצים לביקור – פלאצו וגלריה קורסיני (Palazzo Corsini alla Lungara)  זהו ארמון מפואר מהמאה ה-18 ובין דייריו המכובדים נמנית גם מלכת שבדיה, כריסטינה, שעזבה את סקנדינביה לטובת משכנה ברומא כשאימצה את הדת הקתולית (עם כל הכבוד לדת, אני עדיין חושב שהיא באה בגלל השמש). גלריית ציורי השמן במקום משובחת ומשכנת בין השאר את ציוריהם של האמנים הידועים קראבג'יו (ציור אחד למען האמת), גוידו רני וגווארצ'ינו. הכניסה בתשלום מאוד מוזל יחסית למוזיאונים ברומא, 4 אירו בלבד. הגלריה פתוחה בימי ג' – א' בין השעות 08:30 – 19:30.

ואם כבר נשאר לנו יום, אני מאוד ממליץ לבקר בגנים הבוטנים של רומא. מוילה פרנזינה יש ללכת כחמישים מטר ברחוב שהיה דרך עולי הרגל לותיקן, הויה דלה לונגרה (Via della Lungara). משם פונים ימינה לרח' קורסיני ולאחר מאה מטרים אפשר כבר לעבור בשער כניסה לגן. תוכלו ליהנות ממגוון המינים הבוטניים בתפאורה הרנסאנסית של הגן המטופח. הגנים הבוטניים פתוחים בימי ב' – ש' משעה 09:00 ועד השקיעה. רק טיפ של אלופים – בצד ימין של היציאה מהגן יש סמטה שתוביל אתכם לאוצר נכסף: הכספומט ה-תאמינו או לא-יחיד בטרסטברה. תהנו מהשימוש.

שעת צהריים בריח רוטב עגבניות 
כבר צהריים, ואני מתכוון לשעות 13:00 – 14:00. באיטלקית לא אומרים 'אחת בצהריים', אלא אומרים 'ל'אורה די פרנצו' (שעת ארוחת הצהריים), הלא האם האיטלקייה מזמן חינכה את ילדיה שבאחת אוכלים, בלי לשאול שאלות. מה שנותר זה להחליט איפה ומה להזמין… יש מגוון מסעדות תיירותיות בשכונת טרסטברה, אבל אני דווקא מאוד ממליץ על פיצרייה אותנטית יותר – פיצה א-טליו, המגישה פיצה במשקל. המקום כה חסר גינונים שאפילו אין לו שם, רק שלט שאומר 'פיצה'. תוכלו למצוא אותה במפגש הרחובות סנטה דורותיה וויקולו מורוני. אמנם הישיבה היא על כיסאות גבוהים והרבה פעמים בכלל אוכלים בעמידה, אבל זו ללא ספק אחת מהשוות שבפיצות ברומא.

השעות 14:00 – 17:00 הן שעות מצוינות לסיבות כנסיות בטרסטברה. הנפלאה שבהן היא סנטה מריה אין טרסטברה, השוכנת בפיאצה מהיפות ברומא, לצד מזרקת מים מקסימה בלב סביבה ארכיטקטונית יפהפייה. בתי קפה יקרים ומפתים פזורים מסביב לפיאצה, אך לצערי אי אפשר לומר שהנוף שווה את המחירים המאוד מופקעים. אם ממשיכים וחוצים את ויאלה טרסטברה, אפשר לבקר בכנסיית סנטה צ'יצ'יליה ששווה מבט גם היא. סנטה צ'יצ'יליה נבנתה במאה החמישית ועיקר המשיכה שלה הוא בחצרה היפה ובמזרקה הקטנה שבחזית. מכאן אני ממליץ להמשיך פשוט בשיטוט. אפשר לעצור בגלריות האומנות המגוונות, או בחנויות התכשיטים, האופנה הטרנדית ועבודות היד שטרסטברה מצטיינת בהן. שימו לב, מטיבי לכת: שווה ללכת במעלה ויה גריבלדי לראש גבעת הג'ניקולו, לאקוודוקט ממנו יש תצפית נפלאה על רומא לצלילי זרם המים, ושימו לב מי שפחות מטיב לכת, מדובר ברבע שעה בלבד ממרכז השכונה, מאוד מומלץ!

שעתם היפה של הברים השכונתיים 
הגענו כבר לשעות 18:00 – 20:00, שוטטתם, ראיתם, טעמתם ורכשתם דבר או שניים, הגיע הזמן לרבוץ קצת בבר ולהתפנק על כוס יין טוב, אולי קפה נוסף (תמיד אפשר עוד אחד) או מיץ תפוזים סחוט טרי (ובאיטלקית – ספרמוטה). יש בשכונה ברים רבים, חלקם מציעים Happy hour, מעין שעת נישנוש על הבר, למשל קפה פרינדז בפאתי פיאצה טרילוסה או קפה אומרה רוסה, בפיאצה סנט אג'ידיו. חלק לא מבוטל מהברים אף מציע שירותי אינטרנט אלחוטי. המקום המומלץ בעיני הוא מלון דונה קמילה סבלי, שהיה לפני כן מנזר ועוצב על ידי ברומיני, מענקי אדריכלי הבארוק, והפך למלון רק בשנת 2008. בנוסף לסיור קטן במלון, באמת שכוס קפה בגן השקט והמקסים הזה שווה כל אירו.

זמן לארוחת הערב 
עד השעות 20:00 – 22:00 כבר הרווחתם את ארוחת הערב שלכם, לפחות האיטלקים מאמינים כך. למעשה, תוכלו לערוך מבחן אותנטיות למסעדות: מקום שיקבל אתכם לפני השעה 20:00 הוא מסעדה תיירותית. עם זאת, לא קל למצוא את הדבר האמיתי, ואחת מבין מעטות המסעדות ברומא שאפשר לקרוא להן אותנטיות היא מסעדת ריבדסטרה,  מהחדשות והטובות ביחס איכות-מחיר בעיר. תוכלו למצוא אותה ברחוב ויה דלה פניטנזה 7  Via Della Penitenza)) שבשכונת טרסטברה. אתם מוזמנים לעשות לעצמכם חשק באתר האינטרנט:www.rivadestra.com/Eng. אני מודה שסטפאנו, בעל הבית הנפוליטני החביב מאוד הוא אטרקציה בפני עצמו, האיש מומחה אמיתי ליין – סומלייה. ארוחה של 4 מנות וכוס יין תעלה לכם בערך 30 אירו. כדי להוריד קצת את האוכל כדאי מאוד להתהלך בכיוון הפיאצה טרילוסה, רק מספר דקות מהמסעדה מתאספים מדי ערב צעירים איטלקים והפיאצה הופכת למקום בילוי בפני עצמו. הגענו כבר לשעה מתאימה לרומנטיקה… חצו את הכביש לכיוון גשר הולכי הרגל פונטה סיסטו. זו באמת אחת הנקודות הרומנטיות בעיר בעיני, עם כיפת כנסיית פטרוס הקדוש בעיצובו של מיכאלאנג'לו ברקע והמים הזורמים תחת הגשר, זה זמן טוב לפרידה רגשנית משכונת טרסטברה (או זמן לחזור הביתה לשכונה, מבחינתי…) ואם היה באמת שווה, תכתבו כשתחזרו הביתה.

לינה בשכונת טרסטברה
טרסטברה כל כך נעימה להתעורר בה, באמת כדאי כבר להישאר לישון. השכונה מציעה מלונות קטנים ומומלצים מאוד הנמצאים במיקום מצוין במרכז העיר. הנה כמה אפשרויות:

  • WRH Trastevere – B&B הצימר הקטן והאיכותי הזה מעוצב מודרני ואפילו מציע לפטופ ואינטרנט בכל חדר. הוא ממוקם ברחוב סן קריסגונו 40. תבדקו בעצמכם: www.wrh-trastevere.com
  • מלון דונה קאמילה סאבלי (Hotel Donna Camilla Savelli)זהו מלון ארבעה כוכבים והוא אינו זול, אך איכותי. תבדקו אם שווה לכם:  www.hoteldonnacamillasavelli.com
  • מלון סן ג'וזפה (Casa San Giuseppהוא מלון שלושה כוכבים והוא אמנם די בסיסי אבל המחירים באמת משתלמים. המלון מתאים גם לקבוצות והוא ממוקם במרכז, בצמוד לכיכר טרילוסה, ברחוב ויקולו מורוני. אתר האינטרנט, להתרשמותכם:  www.casasangiuseppe.it
  • מלון טרסטברה הוא מלון שלושה כוכבים נפלא ברחוב לוצ'אנו מנרה והוא מציע חצר מקסימה (בעיקר לארוחת בוקר), אווירה רומנטית ושקט. אתר האינטרנט:
  • www.hoteltrastevere.net

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


נא העתק הטקסט שמופיע בתמונה

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

'