כל כך הרבה מזרקות יפות יש לה לרומא, עד כי נדמה כי לא תמצא בעיר ולו כיכר אחת שאין במרכזה מזרקה. רבות מהמזרקות של רומא תוכננו ונבנו על ידי גדולי האדריכלים והפסלים  - דבר שמאפשר לתושבי העיר לנהל את שגרת חייהם כאשר הם מוקפים במיטב יצירות האומנות של תקופת הבארוק. הרכבנו עבורכם רשימה של 5 המזרקות היפות ביותר ברומא, שמטבע הדברים גם מהוות אטרקציות תיירותיות מרכזיות בעיר. תהנו!

מזרקת טרווי – מזרקת-טרוויFontana di Trevi

מזרקת טרווי היא הגדולה, המרהיבה והרומנטית מבין מזרקות רומא. המזרקה היא פרי יצירתו של הפסל והאדריכל ניקולא סלבי והיא מציגה לראווה דמויות מיתולוגיות שונות השולטות בממלכת הימים והאוקינוסים. סלבי פיסל את אל הים נפטון, כשהוא רכוב על מרכבה העשויה מצדף, הנישאת קדימה  על ידי סוסי-ים וטריטונים. מרכבתו של נפטון מפלסת את דרכה בינות לסלעים גדולים וזרמים חזקים של מים. אחד מהסוסים, שחזותו שלווה, מסמל את הים במצבו השקט והסוס השני, שניכר כי הוא קשה לריסון, מסמל את הים בעת סערה. מזרקת טרווי התפרסמה בזכות סצינה ידועה מסרטו של פרדריקו פליני, לה דולצ'ה ויטה, בה נראית השחקנית אניטה אקברג צועדת בנחישות אל תוך מי המזרקה. אגדה מקומית מספרת, כי מי שמשליך מטבע למימי המזרקה יזכה לשוב לרומא באחד הימים. מזרקת טרווי היא אחד מאתרי הבילוי הרומנטיים ביותר ברומא. זוגות רבים נוהגים לקנות גלידה באחת מחנויות הגלידה הרבות המצויות ברחובות הסמוכים ויושבים לאכול אותה באחת מפינות החמד שבכיכר טרווי, המקיפה את המזרקה.

מזרקת ארבעת הנהרות – Fontana dei Quattro Fiumi  מזרקת-ארבעת-הנהרות

מזרקת ארבעת הנהרות ניצבת במרכזה של פיאצה נבונה, שהיא הכיכר היפה והמפורסמת ביותר ברומא. בכיכר מצויות 3 מזרקות בסך הכל ומזרקת ארבעת הנהרות היא הגדולה והמפורסמת מבין השלוש. את המזרקה תיכנן הבכיר שבאדריכלי רומא, ג'ובני לורנצו ברניני. ברניני יצר פסלים של ארבעה גברים ענקים, היושבים כל אחד על סלע, שממנו בוקע זרם חזק של מים. ארבעת הענקים מייצגים ארבעה נהרות מרכזיים בעולם וכל נהר כזה מייצג את היבשת שבה הוא זורם. ארבעת הנהרות הם, נהר הדנובה, שמייצג את יבשת אירופה, הנילוס, שמייצגת את אפריקה, הגנגס שמייצג את אסיה והריו פלטה, שמייצג את יבשת אמריקה. כל ענק הוא בעל מראה האופייני לתושבי היבשת שהוא מייצג. במרכז המזרקה ניצב אובליסק גבוה. המסר שהמהזרקה מבקשת להעביר הוא, כי רומא ניצבת במרכז העולם.

שתי המזרקות הנוספות הניצבות בפיאצה נבונה הן מזרקת נפטון (Fontana del Nettuno), הנמצאת בקצה הצפוני של הכיכר ומזרקת המורי (Fontana del Moro), הנמצאת בקצה הדרומי. מזרקת נפטון, אף היא יצירה של ברניני, מציגה פסל של אל הים נפטון, המכניע מפלצת ים אימתנית בעזרת קילשון שהוא אוחז בידו. מזרקת המורי מציגה פסל של גבר שחור-עור הנלחם בדולפין. המזרקה עצמה נבנתה על-ידי ג'אקומו דלה פורטה בשנת  1575 ורק 80 שנה מאוחר יותר, ב-1653, נתווסף לה פסלו של המורי, שהוא פרי יצירתו של ברניני.

מזרקת הטריטון – מזרקת-הטריטוןFontana del Tritone

מזרקת הטריטון היפיפיה נמצאת בפיאצה ברבריני, אשר למרגלות ויה ונטו, הרחוב הכי מפורסם והכי שיקי ברומא. את המזרקה תיכנן במאה ה-17 האדריכל והפסל ג'ובני לורנצו ברניני. במרכז המזרקה ניצב פסל גדול של טריטון, אל ים מהמיתולוגיה היוונית, אשר חציו אדם וחציו דג. פסל הטריטון יושב על גבי צדפה ענקית, מגיש אל שפתיו קונכיה גדולה ולוגם ממנה מים במאמץ ובריכוז רב. סילון חזק של מים, הפורץ מהקצה העליון של הקונכיה, משלים את הקומפוזיציה של המזרקה ומוסיף למראה העוצמתי שלה.

מזרקת הצבים – Fontana delle Tartarughe מזרקת-הצבים

מזרקת הצבים המקסימה ניצבת לה אחר כבוד בכיכר מטאיי הקטנה, שבגטו היהודי של רומא. את המזרקה תיכנן האדריכל הנודע ג’אקומו דלה פורטה והיא פוסלה על-די הפסל המוערך טדאו לנדיני. לנדיני יצר בברונזה פסל של ארבעה בחורים צעירים, אשר כל אחד מהם נשען ברגלו על דולפין הניצב בתחתית המזרקה ושולח את אחת מידיו כלפי מעלה כדי לתמוך בדולפין נוסף, הנמצא מעליו. זרזיפי מים דקיקים יוצאים מפי הדולפינים לתוך אגן של בריכה קטנה, הנמצאת בבסיס המזרקה. בניית המזרקה הושלמה ב-1588, אולם כ-70 שנה לאחר השלמת המזרקה, ארבעת הדולפינים העליונים הוחלפו בפסלים של ארבעה צבים קטנים, פרי עבודתו של האדריכל והפסל הידוע ג'ובני לורנצו ברניני; וכך נותרה המזרקה עד היום.

מזרקת הספינה – Fontana della Barcaccia מזרקת-הספינה

מזרקת הספינה ניצבת במרכזה של כיכר ספרד ההדורה (Piazza di Spania), למרגלות המדרגות הספרדיות. את המזרקה תיכנן במאה ה-17 אביו של ברניני, הפסל פייטרו ברניני, ויש אומרים שגם ברניני עצמו היה שותף לתיכנון. ברניני האב בנה מזרקה שצורתה כשל ספינה טובעת. בטן הספינה מלאה במים וסילונות מים קשתיים ניתזים מפתחים שנפערו בכל אחת מדפנות הספינה. המזרקה תוכננה כזיכרון לאחת ההצפות הגדולות של נהר הטיבר, שהתרחשה בחג המולד של שנת 1598. מי הנהר עלו על גדותיהם והציפו את רחובות העיר. אזור כיכר ספרד סבל במיוחד מההצפה, שם הגיעו המים לגובה של מטר אחד. מי השיטפונות שטפו והטביעו סירות דייג וספינות רבות. לאחר תום האירוע, כאשר המים נסוגו חזרה אל הנהר, גילו התושבים המופתעים ספינה קטנה, שהוסטה ממסלולה ונחה לה דוממת במרכזה של כיכר ספרד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


נא העתק הטקסט שמופיע בתמונה

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

'